Endülüs günü hakkında…
Faslı yazar Muhammed Ahmed Bennis, İspanya’nın Endülüs bölgesinde 28 Şubat 1980’de gerçekleşen referandumla kazanılan özerkliği ve bunun günümüzde Endülüs Günü’ne yansımalarını konu ediyor…

Oluşturma Tarihi: 2023-03-09 14:50:23

Güncelleme Tarihi: 2023-03-09 14:50:23

TIMETURK | ÇEVİRİ

MUHAMMED AHMED BENNİS*

Geçen hafta İspanya'da Endülüs bölgesi sakinleri, 1980'de düzenlenen referandumun tarihi olan 28 Şubat'a denk gelen ve General Franco'nun ölümünden sonra dönüşüm sancılarıyla diğer İspanyol bölgeleriyle eşit bir şekilde bölgeye özerklik verilen "Endülüs Günü"nü geçtiğimiz hafta kutladı.

Endülüslüler her yıl bölgenin çeşitli şehir ve kasabalarında halk kutlamaları, sanatsal ve kültürel etkinlikler düzenleyerek özerklik kazanmalarını anıyorlar. Evlerin balkonlarında Endülüs bayrakları göndere çekiliyor, tatlı ekmek ve zeytinyağından oluşan geleneksel yemek yeniliyor. Endülüs marşı sokaklarda ve kamusal alanlarda tarihi, siyasi ve kimliksel çağrışımlardan yoksun olmayan bir toplumsal ritüel içinde söyleniyor.

BLAS INFANTE'NİN YOLCULUĞU…

Endülüs kimliği, kolektif (İspanyol) ulusal kimliğiyle çelişmese de, iki kimliğin, Bask ve Katalan'ın aksine, Madrid'deki merkezi hükümet karşısında büyüyen kültürel özgüllük söyleminden de yoksun değil. Bu söylemin kökleri, Endülüs kültür ve düşüncesini yaymak, Endülüs marşını bestelemek ve kurmak, organlar ve merkezler ve yayınların çıkarılmasını denetlemek yoluyla modern Endülüs milliyetçiliğinin ve bölgenin 1980'de elde ettiği özerkliğin ruhani babası sayılan düşünür, tarihçi, müzikolog ve siyasetçi Blas Infante'ye (1885-1936) kadar uzanır. O, Endülüs kimliğinin özgünlüğünü vurgulayan ve Endülüs'ü bir ulus, Endülüslüleri de bir halk olarak kabul eden “Cordoba Bildirisi”nin (1919) imzacılarından biriydi. Belki de adamın yolunda daha fazla dikkat çeken şey, Arap-Endülüs medeniyetine olan güçlü hayranlığı, İslam dinini takdir etmesi (anlatılar onun Fas'ta İslam'a geçen en ünlü kişi olduğunu söylüyor?), Arapça dersleri almasıdır. ve Orta Çağ boyunca Müslümanlar, Hıristiyanlar ve Yahudiler arasında büyüleyici bir birlikte yaşama modeli olarak Endülüs tarihiyle meşgul olması. El-Mu'tamid ibn Abbad'ın kişiliğine olan hayranlığından Fas'a gitti ve el-Mu'tamid'in mezarının bulunduğu Ağmat kasabası da dahil olmak üzere birçok şehri ziyaret etti (1924). İç savaşın başında (1936) cumhuriyetçi ve federal eğilimleri ve kuruluş hamleleri nedeniyle sağcı Falanj Partisi unsurları tarafından öldürülmesinin ardından, dramatik sonu onu Endülüs'te yaşayan bir efsaneye dönüştürdü. bir Endülüs bölgesel partisi. El-Mu'tamid ibn Abbad'ın kişiliğine olan hayranlığından Fas'a gitti ve el-Mu'tamid'in mezarının bulunduğu Ağmat kasabası da dahil olmak üzere birçok şehri ziyaret etti (1924). İç savaşın başında (1936) cumhuriyetçi ve federal eğilimleri ve kuruluş hamleleri nedeniyle sağcı Falanj Partisi unsurları tarafından öldürülmesinin ardından, dramatik sonu onu Endülüs'te yaşayan bir efsaneye dönüştürdü. bir Endülüs bölgesel partisi. El-Mu'tamid ibn Abbad'ın kişiliğine olan hayranlığından Fas'a gitti ve el-Mu'tamid'in mezarının bulunduğu Ağmat kasabası da dahil olmak üzere birçok şehri ziyaret etti (1924). İç savaşın başında (1936) cumhuriyetçi ve federal eğilimleri ve kuruluş hamleleri nedeniyle sağcı Falanj Partisi unsurları tarafından öldürülmesinin ardından, dramatik sonu onu Endülüs'te yaşayan bir efsaneye dönüştürdü.

Endülüs ulusal düşüncesi, Endülüs'ün düşüşünü (1492) takip eden dört yüzyıl boyunca bölge tarihinin yeni bir anlatısının oluşumuna katkıda bulundu. Bölgenin tanık olduğu genel tarihsel geri kalmışlık durumunun, kökleri Arap krallığına son veren iki kral Isabella ve Fernando'ya kadar uzanan, merkezi yönetimle ittifak halindeki yerel feodalizmin uyguladığı ekonomik sömürüden kaynaklandığı gerçeğinden yola çıkıyor. -Endülüs'te İslami yönetim. Bu azgelişmişlik durumu, Frankocu yönetim sırasında iç savaş ve bunun İspanyol toplumu üzerindeki iyi bilinen yansımaları ile daha da kötüleşti. Bu anlatının bölge halkı arasında yaygınlaşmasının sağcıları endişelendirdiği söylenebilir. Bu bağlamda, sağcı “Vox” partisi daha önce yıllar önce, 28 Şubat'a denk gelen Endülüs Günü'nün 2 Ocak'a (Granada'nın devir teslim tarihi) getirilmesini talep etmişti. Bu, Endülüs aktivistleri tarafından bölgenin tarihini çarpıtma ve baltalama girişimi olarak görüldü.

AVRUPA'DA ÜNİTER SÖYLEM YÜKSELİNCE…

28 Şubat 1980 referandumu Endülüs bölgesinin tarihinde bir dönüm noktasıydı, sadece özerklik elde ederek değil, aynı zamanda bölge sakinlerinin ekonomik kaynaklarını yönetmelerini ve merkezi hükümetin onlarca yıl marjinalleştirilmesinden sonra kalkınmayı sağlamak için kullanmalarını sağladı. Ancak bölgenin kırk yılda tanık olduğu derin dönüşümler Geçmiş, Bask bölgelerinin ve Katalonya'nın İspanya'dan bağımsızlık elde edememesi ve Avrupa üniter söyleminin yükselişi, özellikle Corona pandemisinin bıraktığı yansımalar ışığında ekonomik ve yaşamsal hesaplamalar; Endülüs'te ulusal söylemi daha bağımlı hale getirdi.

(*) Faslı şair ve yazar. Yazı, Al-Al-Araby Al-Jadeed'de 9 Mart 2023 tarihinde yayımlanmıştır. Arabaşlıklar TIMETURK tarafından atılmıştır.