‘Öfke bize enerji veriyor’
Psikiyatristlerin en çok üzerinde tartıştıkları konuların başında öfke duygumuz geliyor. Bu konuda dünyanın ünlü yazarları da ilginç yorumlar yapıyor. Bahse konu makaleyi sizin için çevirdik.

Oluşturma Tarihi: 2022-12-08 19:25:33

Güncelleme Tarihi: 2022-12-08 19:25:33

Şimdilerde memnuniyet günleri sona erdi. Dengeli bir zihni işlevli hale getirmek için kişinin yoga yapması gerektiğine dair söylemler hızla artıyor. Bunun yanında meditasyonun da etkisi önemli.

ÖFKE BİLİNÇLİ KONTROLE UYGUN DEĞİL

Seneca'nın dediği gibi, öfke, bilinçli kontrole pek uygun olmayan dürtüsel bir duygu.

Yazar, Johanna Kuroczi, ölümcül bir günah olarak karalanan ve gerçekten geliştirilmesi gereken duygunun(öfke) analizini yapmış.

Yumruklarınızı sıkın! "Kızgın olmayan biri (henüz) dikkat etmemiştir" ( Wutschrift ).

Duygusal dönüm noktasındayız

Duygusal dönüm noktası bir süredir öne çıkıyor. 2018'den beri ABD'li gazeteci Soraya Chemaly , kadın öfkesinin bastırılmasına karşı bir manifesto yayınladı. Chemaly, Öfke O'na dönüşür'ü yayınladığından beri, konu feminist söylemde aşağı yukarı dile getirildi.

Mareike Fallwickl'in bu yılın çok tartışılan romanı Die Wut, die Stays de kadınların aşırı yükünün özellikle öfkeye sebep olduğunu anlatıyor.

ÖFKESİNİ YAZAN ŞAİR VE AKTİVİST

Ayrıca 1992 yılında ölen ve öfkesini yazmasıyla tanınan şair ve aktivist Audre Lorde şu sıralar yeniden keşfediliyor. Geçen yıl Sister Outsider (Hanser) adlı kitabı ilk kez Almanca olarak yayınlandı.

ÖFKE ERDEM MİDİR?

Denge üstatları olan Budistler arasında bile öfke birden bire erdem haline geldi.

2020'de Kızgın Olun! isimli kitapta 14. Kutsal Dalai Lama, "öfkenin gücünü" övdü ve dindaşlarına bu duyguyu "yaratıcı" şekilde kullanmayı teşvik etti.

"Toksik Pozitiflik"

Öte yandan, geçmişten bugüne gelen çağrılar, öfkenin şimdiye kadar ne kadar yanlış değerlendirildiğini de gösteriyor.

Sonuçta sorunlu gibi de görünse bu ruh halini dolabın arkasından çıkarmalı ve bu tavrı incelemeliyiz.

Wut und Böse'deki gazeteci Ciani-Sophia Hoeder, "sürekli mutlu bir dünyada" yaşadığımızı yazıyor ‘Meditasyon yaparak sorunları ortadan kaldırmaya çalıştık ve bolca sırıttık sonra da kızgınlığımızı bastırmak için gülümseme alıştırması yaptık tamam sonucunda ne olacak?

"İçselleştirilmiş öfkenin sonuçları felakettir"."Yeme bozuklukları, kendine zarar verme, baş ağrıları, özgüven eksikliği, artan kaygı, tükenmişlik, depresyon" öfkesini dışa vurmayanları tehdit eder. Öyleyse "toksik pozitifliğin" vay haline!'

EN ÖNEMLİ SORU NEDEN İYİ BİR RUH HALİ HERKESE ZORLANIYOR?

Ve neden iyi bir ruh hali zorlaması? Hoeder, "Mutlu insanlar tüketir ve daha fazlasını sever. Mutsuz insanlar evde oturup duvara bakarlar" diye yazmıştı. Son zamanlarda talihsizlerin daha çok tükettiği, bu yüzden tüketim teröründen kurtulmanın tek yolunun iç huzur ve memnuniyet olduğu söyleniyor.

ÖFKE KİŞİSEL BAKIMIN VE ADALET ARAYIŞININ YOK OLMASIDIR

Öfke, kişisel bakımın ve adalet arayışının yok olma noktasıdır.

Her halükarda, öfke asırlardır haksızlığa uğradı, üç kitap bu konuda hemfikir. Öfkeyi "kısa süreli bir akıl hastalığı" olarak nitelendiren sadece Seneca değil, öfke yanlış bir şekilde ahlakın dışında konumlandırıldı.

Hoeder, "Öfkenin kötü olduğu iddiası bilimde kırmızı bir iplik gibi işliyor" diye yazıyor.

Bu yüzden ara sıra dinlenmek ruh halinize, sağlığınıza ve kendinizi yeniden iyi hissetmenize iyi gelir. Bu kitapların birçoğunda yer alan psikolog Verena Kast, "Öfke bize enerji veriyor" diyor.

Bir çok alanda can sıkıcı olayların olması ne kadar iyi.

Pia Klemp çok az kişinin bu "amfetamin iğnesini" nasıl kullanacağını bildiğini yazıyor: "Kişinin öfke beklemesi gereken yerde, bir çorak arazi açılır." Ve onu nerede bekleyeceğini kastediyor: ırkçılar, kadın düşmanı ve iklim katilleri karşısında. Onun için kızmamak sadece "kendine zarar vermek" değil, aynı zamanda "korkaklık"tır. Kızmazsanız, beklemeyi kabul etmiş olursunuz. Klemp, "Öyleyse, yalnızca psiko-hijyenik değil, aynı zamanda adanmış bir öfke için dayanışma-demokratik bir zorunluluk da var" diye yazıyor.

Dolayısıyla öfke, kişisel bakımın ve politik değişim iradesinin, zihinsel hijyenin, zihinsel sağlığın ve sosyal adalet mücadelesinin kaçınılmaz kaçış noktasıdır.

Kaynak: ZeitDe

Not: ZeitDe de yayınlanan uzunca bir makalenin bazı bölümleri çevrilmiştir. Çeviri sadece metin odaklı değildir farklı kaynaklardan da yararlanılmıştır.