Sosyal medyada 'Selahaddin Eyyubi Türk'tür' tartışması
Profilinde Türkçü, Atatürkçü olduğunu belirten Dr. Ömer Turan, Kürt olduğu ileri sürülen Selahaddin Eyyubi'nin aslında Türk olduğunu iddia etti.

Oluşturma Tarihi: 2024-11-13 19:38:05

Güncelleme Tarihi: 2024-11-13 19:42:16

Sosyal medyada bir dizi paylaşımda bulunan Dr. Ömer Turan, Eyyubi Devleti'nin kurucularından, Kudüs fatihi olarak tarihe geçen Selahaddin Eyyubi'nin Türk olduğunu kaynaklara dayandırarak iddiasını savundu.

Turan'dan "Selahaddin Eyyubi Kürttür" iddiası

1. Kürtçüler, Selahaddin Eyyubinin Kürt olduğu ve kurduğu devletin Kürt devleti olduğu konusunda en küçük şüphe olmadığını, bu konunun tartışmaya kapalı olduğunu söylerler. Cahil ama Romantik bazı Türkler de ne var bunda diyerek en büyük Kürtçü yalanlarından birine destek verirler.

2. Biz Selahaddin meselesine tamamen bilimsel yaklaşıp birincil kaynaklar üzerinden gideceğiz. Selahaddin Kürt olsaydı, hiç gocunmadan herkesten önce biz Kürt derdik. Lakin Kürt olmayan birine sırf Kürtçülere yaranmak ve temenniye dayalı siyasi söylem için Kürt diyemeyiz.

3. Selahaddin'in ailesinin kökenleriyle başlayalım. Selahattinin ailesi İbn Haldunun Mukaddimede belirttiği üzere Araptır. İbn Haldun göre, Selahattin'in ailesi Yemenin Himyeri bölgesinden gelmişlerdir, Yemen Araplarıdır. Bunu sadece ibni Haldun degil dönem kaynakları da söylüyor.

4. İbn Vâsıl (öl: 1298) Müferricü'l-Kulûb fi Ahbâri Benî Eyyûb isimli, Hasan b. Davut el-Eyyubî, “Fevâidü'l-Celiyye fi'l- Ferâidi'n-Nâsıriyye” isimli kitaplarında Selahaddin'in ailesinin Arap olduğunu açıkca ifade ederler. Halepli İbn Ebu Tayyip, Aksarayî de Arap kökenli der.

5. Dönem kaynakları bize, Selahaddin Eyyubinin ailesinin Yemenden Basra'ya, Basra'dan da Güney Azerbaycana gelen, orada Hezbaniyye Kürt'lerinin yanına yerleşen Arap bir aile olduğunu, bu ailenin Hezbaniyye Kürtleriyle evlenerek zaman içinde Kürtleştiklerini gösteriyor.

6. Bazı tarihçiler Eyyubi Ailesinin tarihini Güney Azerbaycandan başlatarak tarihi yanılgılara imza atmıştır. Tarihçi İbnü'l-Esîr bunların başında gelmektedir. İbn'ül esir Eyyubilerin kökenini Hezbaniyye aşiretine bağlar.Bu da, “Eyyubiler Kürt kökenlidir” yanlış algısını doğurur.

7. Oysa Eyyubi ailesi Yemenden Basra'ya oradanda Güney Azerbaycan'a gelen Arap bir ailedir. Eyyubi ailesi, ilerde, Türkmen Zengilerle karışıp Türkleşecekler gibi, Güney Azerbaycan'da, Hezbaniyye Kürtleriyle karışarak Kürtleşirler. Nitekim, Eyyubi aile üyeleri bunu açıkca söyler.

8. İbn Vâsıl, Müferricü'l-Kulûb fi Ahbâri Beni Eyyub isimli kitabında , Eyyub ailesinin bir hükümdarın Kürt olmadıklarını söylediğini yazar:“Eyyub oğullarından bir hükümdar Kürtlerden olduklarını reddetti ve şöyle dedi,”Biz, Arabız, Kürtlerin yanına konduk ve onlardan kız aldık”

9.Eyyubi ailesinden, Hasan b. Davut el-Eyyubî, kendi yazdığı “Fevâidü'l-Celiyye fi'l- Ferâidi'n-Nâsıriyye” isimli kitapta,“Sülalemizin büyüklerinden yetişebildiklerimden hiç kimsenin bizim Kürtlerden olduğumuzu söylediğini görmedim” diyerek Eyyubi ailesinin Kürt olmadığını söyler

10. Hasan bin Davut el-Eyyubi, aynı kitabında, ibn-i vasılın kendi kitabında işlediği, “Eyyubi ailesinin Kürt değil Arap olduğu, Hezbaniyye Kürtlerin bulunduğu yere yerleştikleri için zamanla Kürtleştikleri” tezini işler. Eyyubiler Kürt olduklarını hiç ama hiç kabul etmediler.

11. Eyyubi ailesinin Türk olduğuna dair bir çok tarihi veri var. Siyasi görüş Ya da temennilerimle hareket etsem, o kaynakları tek tek sıralar, Eyyubi ailesinin Türk olduğunu söyleyebilirdim.Ama amacım Eyyubi ailesini Arap Türk Kürt yapmak degil tarihi gerçekleri ortaya çıkarmak.

12. Eyyubi ailesi Güney Azerbaycan'dan Musul'a gelir, burada bir Türk hükümdarı olan İmameddin Zenginin, o ölünce de, yerine geçen Nureddin Zenginin hizmetine girerler. Bu sırada Zengiler Halep'i de almışlardı. O dönem Halep-Musul hattı tam bir Türkmen yurduydu.Zengiler de Türktü.

13. Eyyübi Ailesi Türk hanedanı Zengilerin hizmetine girdikten ve o dönem bir Türkmen yurdu olan Halep-Musul hattına yerleştikten sonra tamamen Türkleştiler. Türklerle evlendiler. Anadilleri Türkçe oldu, Türk isimleri aldılar. Türk oldular demiyorum Türkleştiler diyorum.

14. Selahaddin Eyyubi çekirdek ailede öz Türkçe isme sahip olmayan nerdeyse tek kişidir. Selahaddin'in kardeşlerinin isimleri bugün en radikal Türk milliyetçilerini özendirecek öz Türkçe isimlerdi; Turanşah Tuğtikin, Börü

15. Eyyübi ailesi Zengilerin hizmetine girdikten sonra Türklerle evlendi demiştik.Selahaddin'in babası da Türkle evlendi. Selahaddin'in annesi bir Türk olan Emine Hatundur. Selahaddin anne tarafından etnik olarak Türktür. Selahaddin'in anadili Türkçedir. Kendini Türk olarak görür

16. Özetleyecek olursak, Eyyubi ailesi etnik olarak Araptır. Yemenden Basra'ya oradan Güney Azerbaycan'a gelmişler, orada Kürt Hızbanilerle karışarak Kürtleşmişlerdir. Türk Zengilerin Hizmetine girince Türkleşmişlerdir. Selahaddin ise Türk annesinden dolayı etnik olarak da Türktür

17. Eyyubi devleti konusunda ise en küçük bir şüphe, karanlık nokta ve kafa karışıklığı yoktur. Eyyübi devleti ordusu, bürokrasisi ve töresiyle tam bir Türk devletidir. Eyyubi devleti tüm dönem kaynaklarında “ed-Devletü'l-etrâk” yani Türklerin devleti olarak tanımlanmıştır.

18. Eyyubi devleti askeri,idari,mali teşkilatıyla tam bir Türk devletidir. Resmî yazışmalar Arapça olsa da sarayda,devlette, Orduda konuşma dili Türkçedir. Ünvanlar bile Türkçedir. Kadınlara eski Türklerdeki gibi Hatun denir. Selahaddin'in annesinin ismi Emine Hatundur. Türktür.

19. İsimler, ünvanlar Osmanlı ve Selçuklulardan çok daha Türk. Selahaddin'in kardeşlerinin isimleri: Turanşah, tuğtikin, Börü. Eniştesinin ismi Gökbörü. Annesi ve eşleri hatun diye çağrılıyor. Semboller Türk. Paralarda bile bunu görüyoruz. Selçuklu devamı gibi hareket ediyorlar.