Ankara'da sanatı sanatseverlerle buluşturmak amacıyla düzenlenen Ekrem Kahraman “Epic Future” Solo Sergi, Timora Sanat'ta 10 Ocak – 7 Şubat 2025 tarihleri arasında izleyiciyle buluşuyor. Küratörlüğünü Berna Demirhan'ın yaptığı sergi 10 Ocak 2025 cuma günü saat 18.00-20.30 arasında Prof.Dr. Ahmet Taner Kışlalı Mah. 2846. Sokak No:7. 06810. Çayyolu. Çankaya/Ankara adresindeki açılışına sanatseverleri bekliyor.
Sanatın siyaset, ekonomi, bilim, kültür ve ahlakla kurduğu derin bağ, insanlık tarihinin en eski olgularından biridir. Bu bağ, özellikle toplumların değişim ve dönüşüm süreçlerinde daha görünür hale gelir. Sanatçı, zamanın ruhunu ve çağının izlerini eserlerine işler; bu eserler hem bireysel bir tanıklık hem de kolektif bir hafıza niteliği taşır.
Ekrem Kahraman, son dönem çalışmalarında bu tarihsel bağları yeni bir yorumla ele alıyor ve yapay zeka çağının evrimine, bu çağın insan yaşamına dair öngörülerine ışık tutuyor. Kahraman, hızla ilerleyen teknolojinin insanı bilinmezliğe sürüklediği bu dönemde, zihinsel ve varoluşsal sorgulamalarla bizleri başbaşa bırakıyor. İnsan, düşünerek ve deneyimleyerek varlığı anlamaya çalışır; ancak zihnin kendisini düşünmesi, ironik bir biçimde en az sorgulanan olgular arasında yer alır. Bilinç, çoğu zaman alışkanlıklarımızın gölgesinde unutulur. Kahraman'ın eserlerinde bu sorgulama, insan zihninin bedensel ve duygusal varlıkla kurduğu bağı yeniden ele almakla başlar.
Yapay zekanın hesaplama yeteneği, veri işleme kapasitesi ne denli gelişmiş olursa olsun, insanın duygusal ve sezgisel derinliğini anlamaktan yoksundur. Savaş alanındaki teçhizatı analiz edebilir fakat onun yıkımının getirdiği duygusal hissi deneyimleyemez. Beş duyu organımızın algıladıkları, hissettikleriyle eş değildir. “19. Yüzyıl başında icat edilmiş bir şeydir insan,” diyor Foucault. İnsanın kendisiyle tanışıklığı, tarihsel bir milat olsa da bu tanışıklığın henüz tamamlanmadığını düşünen Kahraman, insanın kendi zihnini çözümlemeye fırsat bulamadan teknolojik bir hızla yapay zekayla birleşmesinin getirdiği endişeyi eserlerine taşır. Ancak bu kaosun içinde, diğer çağları aşmış olmanın verdiği bir umut ve direnç de vardır. Kahraman, sanatın yalnızca bir piyasa nesnesi olmadığını, aynı zamanda siyaset, ekonomi, kültür ve ahlakla bir bütünlük içinde felsefi ve entelektüel bir hazırlık sürecini de içerdiğini hatırlatır. “Epic Future” sergisi, Kahraman'ın sanat anlayışının bu yönlerini tüm açıklığıyla gözler önüne seriyor. Sanatçı, kültür ile sanat arasındaki tamamlayıcı uyumu ayrıştırılamaz bir bütünlük olarak görüyor.
Sanat, onun için yalnızca temsil sorunlarına odaklanan bir alan değil, aynı zamanda yaşamın içine karışma çabasıdır. Entelektüel birikimi, tuvalin sınırlarını aşarak edebiyatla, şiirle buluşur ve yeni bir geleceği inşa etmeyi hedefler. Kültürel ve düşünsel imgelerle yüklü formlar, duyumsamalar yoluyla anlam kazanır. Dekoratif sıradanlığa meydan okuyan Kahraman, yaratıcılığı ve estetiği yüceltirken, sezginin ötesine geçen düşünsel bir faaliyetle eserlerini derinleştirir. Kahraman'ın eserleri, onun bireysel duruşunun ve toplumsal sorumluluğunun bir yansımasıdır.
Doğduğu coğrafyanın ve yaşam izlerinin temsilleri, hem kişisel bir direnişi hem de sanatsal bir başkaldırıyı ifade eder. Küçük dairesel noktalar, geometrik formlar ve renk paleti, onun sanatsal ruhunu yansıtan unsurlar olarak öne çıkar. Bu eserler, insanlık adına bir hatırlatma niteliği taşır: “Görmedim, duymadım, bilmiyorum!” diyenlere karşı hakikati işaret eder.
Kahraman, sanatını şu sözlerle tanımlar: “Bir iç dökme, dertleşme, tutkuyla harekete geçmiş ve bir daha da yerine oturmamış bir gerçeği arama çabası... Ancak bana kalırsa, bu tavrı bir meydan okuma olarak anlamak en iyisi.” “Epic Future” sergisi, geçmiş, bugün ve geleceğin iç içe geçtiği bir yapıyla izleyiciye sunuluyor. Timora Sanat'ın üç farklı mekanında, Yusuf Akçura'nın “Üç Tarz-ı Siyaset” eserinden ilham alarak tasarlanan bu sergi, bir ön sunum niteliğinde. Kahraman, burada sadece sanatın değil, insanın evrensel yolculuğunun entelektüel bir yansımasını da gözler önüne seriyor.
Ekrem Kahraman, 1948 yılında Tarsus da doğdu. 1971 yılında İstanbul Eğitim Enstitüsü Resim Bölümü'nden mezun oldu. Selahattin Taran, Süleyman Saim Tekcan, Ramiz Aydın, Aydemir Atalay, Mustafa Tomekçe, Şinasi Barutçu, Hakkı Karayiğitoğlu, İsmail Öcal, ilhami Demirci ve Zeki Çakaloz'un öğrencisi oldu.1966 yılında Hisar Dergisi Şiir Yarışma'sında birinci oldu. Siyasi ANT dergisinde birçok desen ve röportajlan yayımlandı. Adana Kozan ile Bandırma'da Ortaöğretim kurumlarında öğretmenlik yaparak 1981 yılında “Eğitimimizin Sorunları ve Çözüm Yollan” dosyasıyla Mersin Eğitim Vakfı Araştırma Ödülü'nü ve 1982 yılında “Bandırma'da Sanat ve Kültür Etkinliklerinin Canlandırılması Üzerine Öneriler başlıklı yazısıyla da yerel Bandırma Gerçek Gazetesi Ödülü'nü aldı. 1989 yılında Bandırma'dan İstanbul'a taşınarak öğretmenlikten ayrıldı. İlk şiirleri Yelpaze, Hisar, Yelken ve Ilgaz dergilerinde yer aldı. Yurtiçi ve yurtdışında 100'e yakın kişisel sergi açan sanatçı 20'ye yakın Resim dalında ödül kazanarak, çok sayıda karma sergi, sanat fuan ve bienallere katıldı. Resimleri ulusal ve uluslararası koleksiyonlarda yer aldı. Sanatı üzerine çok sayıda broşür, katalog ve kitap yayımlandı. Sanat Çevresi Türkiye'de Sanat, Antik sanat, CEY sanat, Genç Sanat, Üvercinka dergileri ile Aydınlık Gazetesi'nde sanat, felsefe ve siyaset üzerine yazılar yazdı. Toplum ve ülke sorunlarına karşı sanatçı duyarlılığını öne taşıyarak 2002 yılında “Ülkemi Geri İstiyorum!” başlıklı bir açık mektup yayımladı ve İstanbul'da Atatürk Kültür Merkezi'nde aynı başlıkla bir büyük sergi gerçekleştirdi. Sanatçıların ve aydınların ülkesine ve toplumuna karşı sorumluluklarını anımsattı. 2004 yılında asistanları Barış Sarıbaş ile “Kendimize Ait Ovalarda, Kendimize Ait Dağlarda!”, 2006 yılında ise Tuncay Takmaz ile “Dünya Nereye Gidiyor?” ortak sergileriyle aynı ısrarını sürdürdü. 2007 yılında Bir grup sanatçı arkadaşıyla birlikte ‘Sanatçının Atölyesi” dergisini yayımlayarak 2008 yılında Ahmet Onay Akbaş'la birlikte 25 kişilik sanatçı, sanat yazarı ve belgeselciden oluşan “Vincent van Gogh'un Peşinde, Modernizm'in İzinde” etkinliğini Türkiye-Fransa'da düzenledi ve katıldı.
Bu düşüncelerle yoğunlaşabileceğiniz sergimizi Timora Sanat, Prof.Dr. Ahmet Taner Kışlalı Mah. 2846. Sokak No:7. 06810. Çayyolu. Çankaya/Ankara adresimizde izleyebilirsiniz.
Daha Ayrıntılı Bilgi İçin:
Berna Demirhan
Küratör
0541 877 92 85 [email protected]