Adıyaman'da IŞİD üzerinden ne yapılmak isteniyor?
Nevzat Çiçek, son dönemlerde Adıyaman'da IŞİD iddialarını masaya yatırdı...

Oluşturma Tarihi: 2015-07-24 00:18:46

Güncelleme Tarihi: 2015-07-24 00:18:46

Diriliş Postası Gazetesi yazarı Nevzat Çiçek, bugünkü "Adıyaman'da IŞİD üzerinden ne yapılmak isteniyor?" başlıklı yazısından özellikle gelişen olaylarla birlikte gündemde bir anda Adıyaman ve IŞİD'in yan yana anılmasını ele aldı. Hiç kimsenin elinde istatistik olmadan toptancı bakış açısı ile Adıyaman'ı IŞİD'in merkezi haline getirmek tek kelime ile cahilliktir, ifadesini kullanan Çiçek, "Biz Adıyamanlılar "Adıyaman Modeli" olarak bir modeli sürekli ifade ederiz. O modelde Sunnisi, Alevisi,Süryanisi, Türkmeni, Kurmanç ve Zazası ile huzur içerisinde yaşamaktan geliyor. Bu huzur ortamı uzun yıllar Adıyaman'a PKK başta olmak üzere farklı örgütlerin girmesine müsaade etmedi," dedi.

İşte Nevzat Çiçek'in o yazısı:

IŞİD'in son saldırıları sonrası, canlı bombaların Adyamanlı olması sebebiyle gözler Adıyaman'a çevrildi. Basınımızın klasik tavrı, bir muhabir bir günlük bir araştırma ile Adıyaman neredeyse tamamıyla IŞİD'çi ilan edildi.

Adıyamanlı olarak uzun zamandır IŞİD üzerinde çalışıyorum ve uzun zamandırda Adıyaman gibi Bingöl, Konya, Ankara, İstanbul, Sakarya ve Osmaniye gibi memleketlerden IŞİD'e ciddi katılım olduğunun altını çiziyorum.

Hiç kimsenin elinde istatistik olmadan toptancı bakış açısı ile Adıyaman'ı IŞİD'in merkezi haline getirmek tek kelime ile cahilliktir...

Biz Adıyamanlılar "Adıyaman Modeli" olarak bir modeli sürekli ifade ederiz. O modelde Sunnisi, Alevisi,Süryanisi, Türkmeni, Kurmanç ve Zazası ile huzur içerisinde yaşamaktan geliyor. Bu huzur ortamı uzun yıllar Adıyaman'a PKK başta olmak üzere farklı örgütlerin girmesine müsaade etmedi.

Özellikle 1990'lı yıllardan itibaren Adıyaman İstanbul başta olmak üzere büyük metropollere göç verdi. Bu göçle birlikte büyükşehirlerde etkileşimler, ilişkiler ve siyasal bilinç farklılaştı ve buda Adıyaman'a farklı bir şekilde dönmeye başladı.

Gerek Afganistan gerek Çeçenya gerek Bosna ve gerekse de Irak işgalleri her yerde olduğu gibi Adıyamanlıları da etkiledi sınırlı olsa da Adıyamanlılar cihat bölgelerine gittiler. Irak işgali ve Suriye direnişi belki Adıyaman üzerinde özellikle El Kaide ve IŞİD gibi örgütlerin çalışmasına olanak verdi. PKK coğrafyadan dolayı genelde Adıyaman üzerinde taban bulamıyor bu taban daha çok büyük şehirlerde sağlanıyordu.

Peki ne oldu da son dönemlerde IŞİD adına canlı bomba olanlar Adıyamanlı çıkmaya başladı...

1-HDP'nin Diyarbakır Mitingine bomba koyduğu iddia edilen genç Adıyamanlı çıkmaya başlayınca gözler Adıyaman'a çevrildi. Oysa aslında daha önce hiç kimse Adıyaman'ın durumunu ne görmüş ne incelemişti.

2-Al Monitor sitesinde yayınlanan habere göre 25 yaşındaki Hüseyin Mustafa Peri IŞİD'e katılan bir Adıyamanlıydı. Peri'nin kamera önündeki konuşmalrından sonra Adıyaman uluslararası basının da merkezlerinde yer almaya başladı. Oysa Kobani'de YPG kontrol noktalarını patlatanlar Kobanili Kürt olmasına rağmen, Halepçe ve Kobani başta olmak üzere IŞİD'e katılan Kürtler Adıyaman'dan kat ve kat fazlayken uluslararası basın bunları Adıyaman kadar inceleme gereği bile duymadı.

3-Suruç saldırısı ile birlikte bombacının Adıyamanlı çıkması ile beraber Adıyaman basın yayın tarafından IŞİD merkezi ilan edildi.

4-Öncelikle Adıyaman sınıra yakın bir yerleşim birimi ve insanların Suriye'ye gitmesi oldukça kolay. Bu coğrafi özellik IŞİD'in işini en çok kolaylaştıran faktör

5-Diğer taraftan IŞİD bünyesinde yer alan ve çoğunluğu Adıyamanlıların oluşturduğu  "Dokumacı" olarak bilinen gruba karşı ABD ve PYD ortaklığında haziran ayında yapılan ve 20 kişinin öldüğü saldırı sonrası ciddi bir kızgınlık oluşmaya başladı ve bu kızgınlık motive edilerek Adıyamanlı gençler  canlı bombaya dönüştürüldü

6-Öncelikle IŞİD'in Adıyaman örgütlenmesi radikalliği kabul etmeyen eski bir örgütün radikal kanadı üzerine inşaa edildi. Bu kişiler daha önce akaid, tefsir ve sohbetlerden birbirlerini tanıdıkları için bunları bulan bir el gerek maddi kaynaklar ve gerekse de cihat fikirleri ile bunları IŞİD'e kanalize etmeye başladı.

7-Adıyaman'dan da Tunus'ta olduğu gibi IŞİD'e katılan gençlerin büyük bir kısmının yaş aralığı 18-25 arasında ve çoğu da işsiz gençlerden oluşuyor.

8-Daha önce Akaid, Fıkıh gibi sohbetlerle belli mekanlarda bululan ve takibi kolay olan örgüt mensupları son dönemlerde örgütlenmesini sosyal medya ve internet ortamından sağlandığı için takibi ciddi anlamda zorlaştırdı ve bu insanlara rahat hareket kabiliyeti verdi

9-Daha önce IŞİD'e katılacağı tespit edilen kişilerin aileleri ile  emniyet görüştü ve çocukları ailelerine teslim ederek bilgilendirdi. Fakat bunların çoğu ailelerin gözetiminde olduğu sırada tekrar gittiler ve ailelerde bunları engelleyemedi. Gerek Diyarbakır gerekse de Suruç bombacısının ailelerinin açıklamalarına bakıldığında bu durum teyit ediliyor

10-IŞİD'e katılımın benzer bir durumu Kobani nedeniyle Türkiye'den götürülen gençlerin durumunda da yaşanıyor. Bir taraftan IŞİD diğer taraftan PKK Kürt gençlerini Kobani'ye götürdü. Bu katılımlarda Adıyaman'ın dillendirilmesinin sebebi canlı bombaların kimlikleri

11-Adıyaman'dan IŞİD'e katılımlar üzerinden Adıyaman sokaklarında söylenen şu; PKK, uzun zamandır giremediği Adıyaman'a bu vesile ile bir yıldır Adıyaman'a ciddi ciddi  girmiş oluyor. Diğer taraftan Batman'da PKK-Hizbullah çatışması yaptıran derin güçler, aynı senaryoyu Adıyaman üzerinde PKK-IŞİD çatısması olarak planlıyorlar

12-Çoğu haberde sözü edilen "İslam Çayocağı" saldırganın abisi Yunus Emre  tarafından açıldı ve toplam üç ay açık kaldı. Bu süre zarfında emniyet çayocağını gözetim altında tuttu gelen gidenleri saptadı ve daha önce yer altında olan bu kişilerin bir çoğu eyleme bulaşmadığı ve legalleşebileekleri için beklenildi, fakat daha sonra giden sayısı çoğalmaya başlayınca emniyet buranın kapatılmasını istedi ve belediye tarafından söz konusu yer kapatıldı.

13-Emniyet açısından esas sıkıntı gruba hakim olmasına rağmen Suriye'den gelişler noktasında yeterli istihbaratın alınamaması...Çünkü dokuz ay önce giden bir IŞİD mensubunun kaydı tutuluyor ama ne zaman Türkiye'ye döndüğü tespit edilemediği içn ciddi bir sıkıntı yaşanıyor. Dikkat edilirse eylem yapanlar Adyaman'dan eylem bölgelerine gidenler değil, daha çok IŞİD bünyesinde çarpıştıktan sonra Türkiye'ye dönenler.

14-Bugün Adıyaman'da gerek IŞİD gerekse de Nusra'ya katılım sayısı 45 civarında ama bu Türkiye ortalamasının üzerinde bir rakam değil. IŞİD'e katılım daha çok İstanbul gibi büyükşehirlerdeki Adıyamanlılar tarafından sağlanıyor.

15-Menzil gibi tasavvuf hareketlerinin merkezi olan Adıyaman'da bu yaşananlar üzerine halkın bir kısmı neredeyse çocuklarını camilere göndermez oldu. Dünnyanın her yerinde yapılan mühendislik çalışması gibi Müslüman=IŞİD algısı oluşturuluyor ve bu algı kaos ve çatışmalarla daha da derinleştiriyor

16- Adıyaman'da bazı ilçelerde özellikle PKK'ya katılmış ailelerin köylerinde IŞİD'e katılım sağlanmaya çalışılıyor ve kısmende bazı köylerde bu sağlanmış durumda. Bu şekilde Suriye savaşının bitmesi ile brlikte yeni bir çatışma alanının zemini şimdiden hazırlanıyor

17-Adıyaman sokaklarını dolaştığınızda gerek PKK ve gerekse de IŞİD'e karşı ciddi tepkiler olduğu görülür.

18-Adıyaman'da daha önce Alevilerin evleri işaretlenmiş ve bu Türkiye gündemine getirilmişti. Gerek valililğin, gerek emniyetin gerek Alevi kanaat önerleri ve STK'ların el birliği ile bu "fitne" oyunu bozulmuştu. Özellikle Diyarbakır'da HDP Mitingine bomba koyduğu iddia edilen kişinin hem Alevi hem Kürt olması ve IŞİD'çi olması kafaları oldukça karıştırmıştı.

19-Başka yerlerde yaşanan olaylar Adıyaman'ı da etkiliyor. Kobani ve Suriye'de gruplara yapılan şiddet dışı müdahalelerin yansımaları başka yerlerde olduğu gibi Adıyaman'ı da etkiliyor.

20-Türkiye genelinde "Harici" mantığa dayalı bir anlayış çok ciddi gelişmeye başladı ve Adıyaman'da burada üzerine düşeni alıyor. Üzülerek ifade edeyim ki, bu anlayışın gelişimi karşısında STK'larımızın büyük bir kısmı meseleyi ya AK Parti üzerinden yada PKK karşıtlığı üzerinden okuyarak esas yapması gereken işi yapmıyor ve toplumu aydınlatmıyor.

Kısaca, Adıyaman bugünlerde konuşulan Adıyaman değildir...